Wednesday, May 12, 2010

Do u know

Sesumpah (Chameleon)

Kelebihan - Mempunyai camouflage capalibity, sehingga mampu 'bersatu' dgn alam sekitar. Dgn teknik penyamaran begini, sesumpah dapat mengelakkan diri dari di makan burung-burung. Bagi mangsa pula, ia tidak akan sedar dgn kehadiran sesumpah lantaran warna badannya yg serupa dgn persekitarannya. Lidahnya yg panjang juga mampu menangkap mangsa utk dijadikan makanan. Panjang lidahnya ehingga 25 cm mampu menangkap pelbagai spesis serangga.

Kelebihan kucing:

Dengkuran kucing mampu beri effect tenang kepada manusia. Mempunyai badan yang fleksibel dan tapak kaki lembut yang mampu menyerap hentakan. Walaupun kucing dijatuhkan dalam keadaan terbalik, dia mampu membalikkan badannya dan pasti mendarat dengan tapak kakinya

Kelebihan cicak:

Boleh menanggalkan ekornya dengan mudah apabila digertak atau ditarik. Tetapi, kebiasaannya, cicak cepat menangkap bunyi manusia yang ingin memukulnya. Cepat-cepat ia tanggalkan ekornya. Cicak juga mempunyai badan yang lembut dan mudah penyek kalau dipicit atau dihempap. Menjadikan ia sangat comel dan bergaya. Cicak juga mampu masuk ke dalam baju orang tanpa orang itu menyedarinya. Kemudian, ia juga mampu membuatkan seseorang itu menjerit.

Sulur Bidar

Tak pernah tengok pun, tapi ia mempunyai kelebihan struktur tubuh badannya yg lembut, flexible tetapi liat dek menahan tekanan dasar tasik yg tinggi. Makan dgn cara menggulung iaitu menghisap bendalir mangsanya secara 'paksa'. Saiz selebar 4 depa dan hidup di Tasik Kenyir.

Pantas bergerak di dalam air dan warnanya yg coklat kehitaman mampu menimbulkan rasa gerun kepada mangsa-mangsa yg lain (mahupun manusia). Kekuatannya mampu membuat air berpusar sehingga boleh menggoncangkan bot.

Labah-labah:

Saya pernah tengok dokumentari tentang labah2.
Ibu labah2 bila dah bertelur dan anak2nya dah menetas,
ia akan membiarkan anak2nya memakan dirinya..
Inilah pengorbanan seorang ibu..
Sedih jiddan tengok..


Penguin:

Yang ni, saya tengok dokumentari jugak.
Dekat kawasan ais mereka akan berkumpul ramai2.
Membentuk satu kelompok. Duduk dekat2 sebab sangat sejuk.
Sejuk sangat, hinggakan permukaan air laut kat situ mudah beku.
Dalam kelompok tu tinggallah para ayah..
Ayah2 pingu menjaga anak2nya. Mereka letakkan anaknya
pada celahan kaki mereka. Ibu2 pingu pegi mana?
Nak oo nak.. Ibu pingu pegi cari makanan..
Pegi cari makanan banyak2,ntuk si ayah dan si anak..

Tahu tak, risiko pegi cari makanan tu sangat tinggi?
Ada ibu2 pingu yang menyelam tangkap ikan, dan tak dapat naik ke daratan,
kerana permukaan laut dah beku. Last2, ibu2 pingu mati kelemasan dan kebekuan di bawah sana.. Dan.. Bila si ibu mati, bermakna anak dan si ayah
yang setia menunggu juga akan mati.

Dan ada tu.. Sebab suhu terlampau sejuk, ada anak yang dijaga si ayah mati. Bila si ibu balik dan mahu memberikan makanan, maka.. Masyghul la si ibu..
Dia sudu anak dia.. Seolah2 berkata,"Bangunlah.. Bangunlah.. Ibu dah balik.
Ni ibu bawa makanan.." Tapi anak dia tak bangun. Terbaring membeku. N then.. Ibunya amuk menyudu bertubi2 si ayah.. N si ayah, membiar je.. Membiar disudu bertubi2 kerana berasa sangat sedih dek gagal menjaga anaknya.. Sakit dalam rasa bersalah..
Sayangnya si ibu dan si ayah kepada anaknya..

Nyamuk betina menghisap darah untuk pembentukan/perkembangan telur~

Kegatalan akibat gigitan nyamuk adalah disebabkan suktikan bahan kimia untuk menghalang blood clotting~

No comments:

Post a Comment

Pages